koncepcja


Koncepcja pracy Przedszkola Nr 296 „Bajkowy Parasol”

  • Bezpiecze┼ästwo dzieci

  • Wspieranie rozwoju dzieci

  • Bajkowy ogród przedszkolny i prowadzone zaj─Öcia edukacyjne – do┼Ťwiadczenia i eksperymenty

  • Promowanie przedszkola w ┼Ťrodowisku lokalnym

  • Nawi─ůzanie partnerskiej wspó┼épracy z przedszkolami w krajach UE

  • Udzia┼é w konkursach zewn─Ötrznych

  • Organizacj─Ö konkursów dzielnicowych.

PROGRAMY NAUCZANIA

Nauczyciele w naszym przedszkolu swoj─ů prac─Ö dydaktyczno-wychowawcz─ů opieramy na:

  • Podstawie programowej wychowania przedszkolnego
  • Programie wychowania przedszkolnego wybranym przez Rad─Ö Pedagogiczn─ů
  • Planie rocznym napisanym przez Rad─Ö Pedagogiczn─ů
  • Autorskich programach i innowacjach
  • W┼éasnych do┼Ťwiadczeniach

Nauczyciele pracuj─ů w oparciu o program „Zanim b─Öd─Ö uczniem” E. Tokarskiej J. Kopa┼éy. Zawiera on szczegó┼éowy zakres wiadomo┼Ťci, jakimi powinno dysponowa─ç dziecko ko┼äcz─ůce przedszkole. Przewiduje stopniowe opanowanie przez dziecko okre┼Ťlonych umiej─Ötno┼Ťci pocz─ůwszy od najprostszych (podstawowych) a ko┼äcz─ůc na tych, które powinno reprezentowa─ç w chwili pój┼Ťcia do szko┼éy. Czas osi─ůgania poszczególnych sprawno┼Ťci jest ró┼╝ny u ka┼╝dego dziecka i zale┼╝y od jego mo┼╝liwo┼Ťci rozwojowych.

Do swoich zaj─Ö─ç nauczyciele wykorzystuj─ů równie┼╝ programy:

„Dzieci─Öca matematyka” prof. E. Gruszczyk-Kolczy┼äskiej

Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuj─ů si─Ö znacznymi ró┼╝nicami indywidualnymi w zakresie tempa rozwoju umys┼éowego. Dotyczy to zarówno konkretnych przedszkolaków i ca┼éych grup rówie┼Ťniczych, gdy┼╝ mog─ů dominowa─ç w nich dzieci o przyspieszonym lub nieco opó┼║nionym rozwoju. Efektywno┼Ť─ç wspomagania rozwoju, a tak┼╝e wyniki edukacji matematycznej zale┼╝─ů od korzystnego dopasowania tre┼Ťci kszta┼écenia do mo┼╝liwo┼Ťci rozwojowych dzieci. Realizacja tego programu pozwala rozwin─ů─ç u dzieci mo┼╝liwo┼Ťci umys┼éowe i uzdolnienia do uczenia si─Ö matematyki w szkole.

„Jestem sprawny – jestem zdrowy” – program rozwijania aktywno┼Ťci ruchowej

Celem tego programu jest troska o zdrowe dzieci i ich sprawno┼Ť─ç fizyczn─ů, zach─Öcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. Kszta┼étowanie zdrowego stylu ┼╝ycia poprzez wytwarzanie postaw nawyków higieniczno-zdrowotnych pod kontem umiej─Ötnego korzystania z takich czynników jak ruch, powietrze, teren, s┼éo┼äce czy woda. Upowszechnianie i promowanie aktywno┼Ťci fizycznej i zdrowego stylu ┼╝ycia poprzez stworzenie zestawu przedszkolaka na deszczowe dni (kalosze, p┼éaszczyk, peleryna). Umo┼╝liwia to dzieciom zabaw─Ö na powietrzu bez wzgl─Ödu na pogod─Ö.

Nauczyciele w swojej pracy wykorzystuj─ů ró┼╝ne metody i innowacje pedagogiczne:

- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz

G┼éównym jej za┼éo┼╝eniem jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka. Stosowane przez nas zestawy zabaw i ─çwicze┼ä usprawniaj─ů funkcje wzrokowe, s┼éuchowe i ruchowe dziecka. Utrwalaj─ů lateralizacje i orientacje w schemacie cia┼éa i przestrzeni.

- Metoda Ruchu Rozwijaj─ůcego – Weroniki Sherborn

Korzystamy z jej elementów przy prowadzeniu zaj─Ö─ç gimnastycznych oraz w wolnych chwilach mi─Ödzy zaj─Öciami. Jej celem jest panowanie nad swoim cia┼éem, nabywanie jego ┼Ťwiadomo┼Ťci, zaufanie do partnera podczas ─çwicze┼ä. Dzi─Öki tym ─çwiczeniom poprawia si─Ö integracja grupy, dzieci rozwijaj─ů zaufanie, s─ů bardziej otwarte na innych.

- Metoda Batti Strauss – aktywnego s┼éuchania muzyki

S┼éuchanie muzyki klasycznej metod─ů Batii Strauss integruje ró┼╝ne formy aktywno┼Ťci: s┼éuchanie, granie, taniec, ┼Ťpiewanie z elementami pantomimy, dramy i ró┼╝ne formy plastyczne. Pozwala w sposób niewerbalny odkry─ç ró┼╝ne aspekty dzie┼éa muzycznego: jego form─Ö, tempo, rytm, dynamik─Ö. Dzi─Öki tej metodzie dzieci kszta┼éc─ů swoj─ů wyobra┼║ni─Ö d┼║wi─Ökow─ů. A utwór mimo wielokrotnego s┼éuchania nie traci na atrakcyjno┼Ťci.

- Elementy pedagogiki zabawy – Klanza

Nazwa tej metody nasuwa skojarzenia „co┼Ť jest przyjemne, co┼Ť wyzwala rado┼Ť─ç”. Pedagogika zabawy wybiera z zabaw tradycyjnych te, które spe┼éniaj─ů okre┼Ťlone zasady tj. zapewniaj─ů dobrowolno┼Ť─ç uczestnictwa, uwzgl─Ödniaj─ů wszystkie poziomy komunikowania, rozwijaj─ů pozytywne prze┼╝ycie i unikaj─ů rywalizacji. Uczestnicy zabawy, bawi─ůc si─Ö pozbywaj─ů si─Ö stresu i niepewno┼Ťci, staj─ů si─Ö otwarci na drugiego cz┼éowieka, ─çwicz─ů si─Ö równie┼╝ w asertywno┼Ťci. Dzi─Öki pozytywnemu oddzia┼éywaniu grupy, dzieci czuj─ů si─Ö bardziej dowarto┼Ťciowane, co wyzwala w nich ch─Ö─ç do dzia┼éania. Metody zwi─ůzane z pedagogik─ů zabawy najlepiej uczy─ç przez prze┼╝ywanie. Tylko wtedy dzieci si─Ö dobrze bawi─ů, czyj─ů si─Ö odpr─Ö┼╝one i radosne.

- Bajkoterapia – terapia przez czytanie bajek dla dzieci.

Jest jedn─ů z metod terapii wykorzystan─ů do pracy z dzie─çmi. Jej celem jest lepsze zrozumienie dziecka oraz jego problemu. Dostarczenia mu wiedzy oraz pozytywnych wzorców zachowania sprawia, ┼╝e dziecko poznaje ró┼╝ne sposoby my┼Ťlenia, jak i dzia┼éanie dzi─Öki czemu potrafi samo stawi─ç czo┼éa problemom.

- Elementy gimnastyki twórczej R. Lebena

Zabawa, muzyka, ruch to podstawowe rodzaje aktywno┼Ťci dziecka w przedszkolu. Stosuj─ůc metod─Ö aktywno┼Ťci twórczej, improwizacji ruchowej, u której podstaw lezy naturalna ruchliwo┼Ť─ç dzieci. Pos┼éugujemy si─Ö ró┼╝nymi formami ruchu i ekspresji, ─çwiczeniami muzyczno-ruchowymi, zabaw─ů, ta┼äcem, opowie┼Ťci─ů ruchow─ů. ─ćwiczenia dzieciom podaje nauczyciel w formie zada┼ä otwartych, które mo┼╝na wykona─ç wieloma sposobami, ale o wyborze sposobu decyduje samo dziecko, podkre┼Ťlaj─ůc tym samym w┼éasn─ů indywidualno┼Ť─ç.

Misja i wizja Przedszkola nr 296 „Bajkowy Parasol”

Moje przedszkole to mój drugi dom,
bo stawia na mnie
na moje szcz─Ö┼Ťliwe dzieci┼ästwo
i na mój wszechstronny rozwój.

WIZJA

Stwarzamy ka┼╝demu dziecku szans─Ö rozwoju na miar─Ö jego mo┼╝liwo┼Ťci. Przygotowujemy ka┼╝de dziecko do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudno┼Ťciami.

Pragniemy w ka┼╝dym dziecku rozbudza─ç ciekawo┼Ť─ç ┼Ťwiata i ludzi, spostrzegawczo┼Ť─ç i wra┼╝liwo┼Ť─ç.

Chcemy wychowa─ç dziecko z bogat─ů wyobra┼║ni─ů twórcz─ů, zdolne do spontanicznej ekspresji w┼éasnych uczu─ç i my┼Ťli, otwarte na pomys┼éy i inspiracje p┼éyn─ůce od innych osób oraz gotowe szuka─ç nowych, lepszych i oryginalnych rozwi─ůza┼ä.

MISJA

Nauczyciel pod─ů┼╝a za indywidualnym tempem rozwoju dziecka, respektuje jego potrzeby, wspiera w d─ů┼╝eniu do samodzielno┼Ťci i niezale┼╝no┼Ťci, w rozwijaniu zdolno┼Ťci i zainteresowa┼ä;

Przyzwyczaja do odpowiedzialno┼Ťci za w┼éasne bezpiecze┼ästwo i bezpiecze┼ästwo innych;

Stwarza atmosfer─Ö akceptacji, wzajemnego zaufania i bezpiecze┼ästwa, w której dziecko bawi si─Ö, uczy, nabywa umiej─Ötno┼Ťci rozwijaj─ůc swoj─ů osobowo┼Ť─ç i aktywno┼Ť─ç wobec siebie, innych ludzi i otaczaj─ůcego go ┼Ťwiata; kszta┼étuje i rozwija postawy twórcze swoich wychowanków, stosuje aktywne metody i techniki, rozwija zdolno┼Ť─ç twórczego my┼Ťlenia;

Wyposa┼╝a dzieci w wiedz─Ö i umiej─Ötno┼Ťci niezb─Ödne do osi─ůgania sukcesów w nauce szkolnej, wspomaga proces przygotowania dzieci do pisania i czytania w oparciu o zaj─Öcia z wykorzystaniem komputera;

Wykorzystuje naturaln─ů potrzeb─Ö dzia┼éania dzieci stwarzaj─ůc takie sytuacje, które wyzwol─ů u nich pozytywne prze┼╝ycia i sk┼éoni─ů do kreatywnego ich wyra┼╝ania, uczy tolerancji, ┼╝yczliwo┼Ťci, empatii, akceptacji i poszanowania odmienno┼Ťci ka┼╝dego cz┼éowieka opieraj─ůc si─Ö na uniwersalnych warto┼Ťciach takich jak mi┼éo┼Ť─ç, przyja┼║┼ä, wzajemny szacunek;

Jest otwarte na propozycje rodziców, zach─Öca ich do udzia┼éu w ┼╝yciu przedszkola - partnerska wspó┼épraca z rodzin─ů dziecka.