adaptacja trzylatk├│w


SZANOWNI RODZICE !

Pierwszego dnia do przedszkola nale┼╝y przynie┼Ť─ç :

Dla dziecka:

  • Podpisan─ů pi┼╝amk─Ö i kapcie
  • „Przytulank─Ö” która b─Ödzie stanowi─ç „ kawa┼éek domu”

Rodzice przynosz─ů ze sob─ů:

  • Pewno┼Ť─ç , ┼╝e dziecko sobie poradzi
  • Zaufanie do nauczycielek i personelu przedszkola
  • U┼Ťmiech na twarzy celem przekazania dziecku dobrych emocji.

A oto kilka propozycji, które naszym zdaniem mog─ů u┼éatwi─ç dziecku start w przedszkolu:

  • Stosujemy w przedszkolu krótkie po┼╝egnania w szatni , zapewniaj─ůc jednocze┼Ťnie dziecko o swej mi┼éo┼Ťci i o tym, i┼╝ zostan─ů zabrane o ustalonej porze. Zawsze mo┼╝na wróci─ç i w sposób niewidoczny dla dziecka obserwowa─ç jego zachowanie
  • Nie okazujemy dziecku naszych rozterek, bo przekazujemy mu wtedy nasze l─Öki
  • Najlepiej je┼Ťli przez pierwsze dni do przedszkola przyprowadza rodzic, silniejszy emocjonalnie
  • Pozostawiamy w szatni swojemu dziecku zestaw rzeczy do przebrania i nie martwimy si─Ö , bo gdy dziecko b─Ödzie mia┼éo „ k┼éopot” zawsze mu pomo┼╝emy
  • Nie dajemy dziecku drobnych zabawek, gdy┼╝ mog─ů si─Ö zagubi─ç
  • Pami─Ötamy o wygodnym, ┼éatwym do zak┼éadania i nie stanowi─ůcym problemu z pobrudzeniem ubraniu
  • W pocz─ůtkowy okresie staramy si─Ö odbiera─ç dziecko wcze┼Ťniej, poniewa┼╝ okres przebywania poza domem wydaje si─Ö dziecku niezmiernie d┼éugi\
  • Nie mówimy dziecku, ┼╝e przyjdziemy po niego wcze┼Ťniej je┼Ťli jest to niemo┼╝liwe
  • Nigdy nie straszymy dziecka przedszkolem
  • Nie sk┼éadamy dziecku obietnic których nie mo┼╝emy dotrzyma─ç
  • Przyzwyczajamy do urozmaiconych potraw, ko┼äczymy rozdrabnianie pokarmów oraz karmienie butelk─ů.
  • Wdra┼╝amy dzieci do przestrzegania umów i zasad
  • Przyzwyczajamy do samoobs┼éugi – pozwólmy dziecku samodzielnie za┼éatwia─ç swoje potrzeby fizjologiczne, my─ç r─Öce, ubiera─ç si─Ö
  • Odzwyczajmy od nocnika i smoczka
  • Uczmy dzieci , ┼╝e zawsze i ze wszystkim mog─ů si─Ö zwróci─ç do nauczyciela b─ůd┼║ innych pa┼ä z przedszkola

Drodzy Pa┼ästwo , wy równie┼╝ rozmawiajcie i wyja┼Ťniajcie swoje w─ůtpliwo┼Ťci na bie┼╝─ůco, gdy┼╝ od w┼éa┼Ťciwej komunikacji obu stron uczestnicz─ůcych w rozwoju dziecka zale┼╝─ů wyniki pracy wychowawczo-dydaktycznej z dzie─çmi.

┼╗yczymy Pa┼ästwu oraz sobie mi┼éej i owocnej wspó┼épracy.

DRODZY RODZICE!

Debiut w przedszkolu to nie┼éatwa sprawa! Malucha czekaj─ů powa┼╝ne zmiany w ┼╝yciu, cz─Östo trudne do zaakceptowania. Jednak nie ulegajcie dziecku, nie zabierajcie do domu nawet wtedy, gdy b┼éaga, p┼éacze. Nie cofajcie raz podj─Ötej decyzji. Takie sytuacje b─Öd─ů si─Ö powtarza┼éy, a dziecko jest m─ůdre i b─Ödzie wykorzystywa─ç wasz─ů s┼éabo┼Ť─ç. Oczywi┼Ťcie ze szkod─ů dla was, ale i te┼╝ dla niego. Do tego typu sytuacji musimy przygotowa─ç zarówno siebie, jak i dzieci, wtedy ┼éatwiej prze┼╝yjemy ten trudny dla wszystkich okres.

SPRAWDZONE RADY I WSKAZÓWKI

  1. Raz podj─Öta decyzja powinna by─ç konsekwentnie realizowana. Rodzice musz─ů by─ç przekonani, ┼╝e pój┼Ťcie dziecka do przedszkola jest decyzj─ů najlepsz─ů zarówno dla nich, jak i dla niego. Je┼╝eli chcemy, ┼╝eby dziecko przyj─Ö┼éo nasz─ů decyzj─Ö z ufno┼Ťci─ů, bezwzgl─Ödnie nie mo┼╝emy okaza─ç mu naszego wahania i w─ůtpliwo┼Ťci. Na pewno trzeba dziecko oswoi─ç z my┼Ťl─ů pój┼Ťcia do przedszkola i cierpliwie t┼éumaczy─ç: Mama chodzi do pracy. Tatu┼Ť te┼╝ chodzi do pracy. Siostra chodzi do szko┼éy. W domu nikogo nie ma i dlatego ty musisz chodzi─ç do przedszkola.
  2. Nastaw dziecko pozytywnie. Opowiadaj─ůc dziecku o przedszkolu, mów tylko pozytywnie, np.: W przedszkolu jest du┼╝o dzieci, które bawi─ů si─Ö kolorowymi zabawkami. Jest tam bardzo weso┼éo i przyjemnie. Dobrze jest te┼╝ powiedzie─ç dziecku, kto b─Ödzie je zaprowadza┼é do przedszkola, a kto odbiera┼é. Wa┼╝ne, by zawsze trzyma─ç si─Ö ustalonego porz─ůdku.
  3. Naucz dziecko samodzielno┼Ťci. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu to du┼╝y stres, który narasta w przypadku, gdy dziecko jest ma┼éo samodzielne. Aby ten stres cho─ç troch─Ö zminimalizowa─ç, nale┼╝y wcze┼Ťniej zadba─ç, by dziecko (na miar─Ö swoich mo┼╝liwo┼Ťci) radzi┼éo sobie w takich sytuacjach, jak:
    1. Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych.
    2. Samoobs┼éuga w toalecie (wycieranie pupy, podci─ůganie majtek, spuszczanie wody).
    3. Ubieranie i rozbieranie si─Ö w sali (szatni).
    4. Siedzenie podczas posiłku przy stole, trzymanie łyżki.
    5. Samodzielne jedzenie.
  4. Nie wprowadzaj atmosfery po┼Ťpiechu, tylko czule, ale stanowczo po┼╝egnaj si─Ö z dzieckiem. Nie jest wskazane przyprowadzanie dziecka do przedszkola w ostatniej chwili, gdy┼╝ po┼Ťpiech podczas rozbierania i zniecierpliwienie temu towarzysz─ůce wprowadzaj─ů dziecko w stan niepokoju i pobudzenia. Po┼╝egnanie z dzieckiem powinno by─ç czu┼ée, ale krótkie. Dobrze jest powiedzie─ç dziecku: Przyjd─Ö po ciebie po le┼╝akowaniu… Jak zjesz podwieczorek, b─Öd─Ö na ciebie czeka┼éa w szatni. Bardzo wa┼╝ne jest dotrzymywanie s┼éowa, poniewa┼╝ daje ono dzieciom poczucie bezpiecze┼ästwa i zarazem pewno┼Ť─ç, ┼╝e rodzic przyjdzie.
  5. Po┼Ťwi─Ö─ç dziecku wi─Öcej czasu ni┼╝ zwykle. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu to trudny okres dla rodziców i dzieci. Trzymaj─ůc dziecko na kolanach zapytaj: Co robi┼éa┼Ť dzisiaj w przedszkolu? Jak ma na imi─Ö twój nowy kolega? Nie nale┼╝y natomiast zadawa─ç pyta┼ä typu: Co dzisiaj jad┼éa┼Ť na obiad? Zjad┼éa┼Ť wszystko, co pani na┼éo┼╝y┼éa? Czy pani ci─Ö karmi┼éa? Odpowiedzi na te pytania s─ů wa┼╝ne, ale tylko dla rodziców, nie dla dziecka. Na te pytania rzetelnie odpowie nauczyciel. W rozmowie z dzieckiem nale┼╝y po┼éo┼╝y─ç nacisk na jego samopoczucie w przedszkolu, relacje z kolegami, podejmowane zabawy oraz na zaradno┼Ť─ç ┼╝yciow─ů.
  6. Pluszowa zabawka pomo┼╝e przetrwa─ç trudny czas. Dziecku ┼éatwiej b─Ödzie prze┼╝y─ç rozstanie z rodzicami i ch─Ötniej wejdzie do sali zabaw, trzymaj─ůc pod pach─ů swojego pluszaka. Zabawka b─Ödzie mu przypomina┼éa dom rodzinny. Nale┼╝y jednak pami─Öta─ç, ┼╝eby nie wsuwa─ç do kieszonki dziecka malutkiej zabawki, któr─ů ┼éatwo zgubi─ç, np. z jajka niespodzianki, bo to wywo┼éa now─ů fal─Ö rozpaczy.
  7. Przyzwyczajaj dziecko do przedszkola stopniowo. Ma┼ée dzieci szybko si─Ö m─Öcz─ů z powodu nadmiaru wra┼╝e┼ä i ha┼éasu. Dlatego nale┼╝y je przyzwyczaja─ç stopniowo wyd┼éu┼╝aj─ůc czas pobytu.
  8. Nauczyciel zna twoje dziecko rozmawiaj z nim i ufaj mu. Dzieci po powrocie z przedszkola najcz─Ö┼Ťciej opowiadaj─ů o ró┼╝nych wydarzeniach, które mia┼éy miejsce w przedszkolu. Porozmawiaj z nauczycielk─ů, je┼╝eli pewne fakty i zdarzenia budz─ů twoje w─ůtpliwo┼Ťci, wydaj─ů ci si─Ö niewiarygodne albo ci─Ö ciesz─ů. Niektóre dzieci maj─ů wybuja┼é─ů wyobra┼║ni─Ö i rozbudzon─ů fantazj─Ö. Dlatego we┼║ poprawk─Ö na to, co dziecko opowiada.

TYLKO WSPÓ┼üPRACA Z NAUCZYCIELK─ä, OPARTA NA WZAJEMNYM ZAUFANIU, PRZYNIESIE OCZEKIWANE REZULTATY.