programy


PROGRAMY NAUCZANIA

Nauczyciele w naszym przedszkolu swoj─ů prac─Ö dydaktyczno-wychowawcz─ů opieramy na:

  • Podstawie programowej wychowania przedszkolnego
  • Programie wychowania przedszkolnego wybranym przez Rad─Ö Pedagogiczn─ů
  • Planie rocznym napisanym przez Rad─Ö Pedagogiczn─ů
  • Autorskich programach i innowacjach
  • W┼éasnych do┼Ťwiadczeniach

W roku szkolnym 2014/2015 nauczyciele pracuj─ů w oparciu o program "Trampolna" oraz "

„Jestem sprawny – jestem zdrowy” – program rozwijania aktywno┼Ťci ruchowej

Celem tego programu jest troska o zdrowe dzieci i ich sprawno┼Ť─ç fizyczn─ů, zach─Öcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. Kszta┼étowanie zdrowego stylu ┼╝ycia poprzez wytwarzanie postaw nawyków higieniczno-zdrowotnych pod kontem umiej─Ötnego korzystania z takich czynników jak ruch, powietrze, teren, s┼éo┼äce czy woda. Upowszechnianie i promowanie aktywno┼Ťci fizycznej i zdrowego stylu ┼╝ycia poprzez stworzenie zestawu przedszkolaka na deszczowe dni (kalosze, p┼éaszczyk, peleryna). Umo┼╝liwia to dzieciom zabaw─Ö na powietrzu bez wzgl─Ödu na pogod─Ö.

Nauczyciele w swojej pracy posi┼ékuj─ů si─Ö ró┼╝nymi metodami i innowacjami pedagogicznymi:

- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz

G┼éównym jej za┼éo┼╝eniem jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka. Stosowane przez nas zestawy zabaw i ─çwicze┼ä usprawniaj─ů funkcje wzrokowe, s┼éuchowe i ruchowe dziecka. Utrwalaj─ů lateralizacje i orientacje w schemacie cia┼éa i przestrzeni.

- Metoda Ruchu Rozwijaj─ůcego – Weroniki Sherborn

Korzystamy z jej elementów przy prowadzeniu zaj─Ö─ç gimnastycznych oraz w wolnych chwilach mi─Ödzy zaj─Öciami. Jej celem jest panowanie nad swoim cia┼éem, nabywanie jego ┼Ťwiadomo┼Ťci, zaufanie do partnera podczas ─çwicze┼ä. Dzi─Öki tym ─çwiczeniom poprawia si─Ö integracja grupy, dzieci rozwijaj─ů zaufanie, s─ů bardziej otwarte na innych.

- Metoda Batti Strauss – aktywnego s┼éuchania muzyki

S┼éuchanie muzyki klasycznej metod─ů Batii Strauss integruje ró┼╝ne formy aktywno┼Ťci: s┼éuchanie, granie, taniec, ┼Ťpiewanie z elementami pantomimy, dramy i ró┼╝ne formy plastyczne. Pozwala w sposób niewerbalny odkry─ç ró┼╝ne aspekty dzie┼éa muzycznego: jego form─Ö, tempo, rytm, dynamik─Ö. Dzi─Öki tej metodzie dzieci kszta┼éc─ů swoj─ů wyobra┼║ni─Ö d┼║wi─Ökow─ů. A utwór mimo wielokrotnego s┼éuchania nie traci na atrakcyjno┼Ťci.

- Elementy pedagogiki zabawy – Klanza

Nazwa tej metody nasuwa skojarzenia „co┼Ť jest przyjemne, co┼Ť wyzwala rado┼Ť─ç”. Pedagogika zabawy wybiera z zabaw tradycyjnych te, które spe┼éniaj─ů okre┼Ťlone zasady tj. zapewniaj─ů dobrowolno┼Ť─ç uczestnictwa, uwzgl─Ödniaj─ů wszystkie poziomy komunikowania, rozwijaj─ů pozytywne prze┼╝ycie i unikaj─ů rywalizacji. Uczestnicy zabawy, bawi─ůc si─Ö pozbywaj─ů si─Ö stresu i niepewno┼Ťci, staj─ů si─Ö otwarci na drugiego cz┼éowieka, ─çwicz─ů si─Ö równie┼╝ w asertywno┼Ťci. Dzi─Öki pozytywnemu oddzia┼éywaniu grupy, dzieci czuj─ů si─Ö bardziej dowarto┼Ťciowane, co wyzwala w nich ch─Ö─ç do dzia┼éania. Metody zwi─ůzane z pedagogik─ů zabawy najlepiej uczy─ç przez prze┼╝ywanie. Tylko wtedy dzieci si─Ö dobrze bawi─ů, czyj─ů si─Ö odpr─Ö┼╝one i radosne.

- Bajkoterapia – terapia przez czytanie bajek dla dzieci.

Jest jedn─ů z metod terapii wykorzystan─ů do pracy z dzie─çmi. Jej celem jest lepsze zrozumienie dziecka oraz jego problemu. Dostarczenia mu wiedzy oraz pozytywnych wzorców zachowania sprawia, ┼╝e dziecko poznaje ró┼╝ne sposoby my┼Ťlenia, jak i dzia┼éanie dzi─Öki czemu potrafi samo stawi─ç czo┼éa problemom.

- Elementy gimnastyki twórczej R. Labana

Zabawa, muzyka, ruch to podstawowe rodzaje aktywno┼Ťci dziecka w przedszkolu. Stosuj─ůc metod─Ö aktywno┼Ťci twórczej, improwizacji ruchowej, u której podstaw lezy naturalna ruchliwo┼Ť─ç dzieci. Pos┼éugujemy si─Ö ró┼╝nymi formami ruchu i ekspresji, ─çwiczeniami muzyczno-ruchowymi, zabaw─ů, ta┼äcem, opowie┼Ťci─ů ruchow─ů. ─ćwiczenia dzieciom podaje nauczyciel w formie zada┼ä otwartych, które mo┼╝na wykona─ç wieloma sposobami, ale o wyborze sposobu decyduje samo dziecko, podkre┼Ťlaj─ůc tym samym w┼éasn─ů indywidualno┼Ť─ç.