podstawa programowa


LUTY 2019

************

GRUPA POMARAŃCZOWA

1. Ba┼Ťnie, bajki, legendy

2. Bale, bale w karnawale

3. Wynalazki

AD2

  • Zabawa karnawa┼éowa "Bal nad bale" - integracja ca┼éej spo┼éeczno┼Ťci przedszkolnej, wytwarzanie mi┼éej atmosfery. Opisywanie swojego stroju karnawa┼éowego.
  • Krakowiaczek - przedszkolaczek - kszta┼étowanie poczucia rytmu, wyobra┼║ni muzycznej. Nauka kroków tanecznych.
  • Rozta┼äczone N.n - zabawa ruchowa. Dokonalenie s┼éuchu fonetycznego, ─çwiczenie umiej─Ötno┼Ťci okre┼Ťlania g┼éoski w nag┼éosie i wyg┼éosie.
  • Prezentacja literki N.n, na wyrazie podstawowym N jak noga.
  • Czytanie prostych wyrazów, zaznaczanie ró┼╝nic mi─Ödzy dwoma wyrazami brzmi─ůcymi podobnie.
  • Takie same szale - doskonalenie umiej─Ötno┼Ťci mierzenia d┼éugo┼Ťci tkaniny ró┼╝nymi sposobami.
  • "Kaczki" Jana Brzechwy - doskonalenie umiej─Ötno┼Ťci s┼éuchania wiersza i wypowiadania si─Ö ca┼éymi zdaniami na jego temat.
  • Uwra┼╝liwienie dzieci do rozumienia ┼╝artów j─Özykowych, doskonalenie umiej─Ötno┼Ťci odró┼╝niania ┼Ťwiata fikcji od rzeczywisto┼Ťci.
  • ┼Ücie┼╝ka krawiecka - zabawa ruchowa. Utrwalanie miej─Ötnoci przeliczania i rozpoznawania cyfr.
  • Poznajemy cyfr─Ö 10. ─ćwiczenia umiej─Ötno┼Ťci kre┼Ťlenia liczby 10. Wyklejanie kszta┼étu liczby 10 plastelin─ů.
  • Zestaw ─çwicze┼ä nr 22.
  • Mamy ró┼╝ne fryzury - doskonalenie umiej─Ötno┼Ťci klasyfikacji, rozwijanie umiej─Ötno┼Ťci definiowania wzorów.
  • Najpi─Ökniejsza fryzura - kola┼╝, praca plastyczna, rozwijanie wra┼╝liwo┼Ťci estetycznej i wyobra┼║ni.
  • Bal u fryzjera - ─çwiczenie zdolno┼Ťci ilustrowania symbolami tre┼Ťci opowiadania. ─ćwiczenie umiej─Ötnoci dodawania i odejmowania w zakresie 10.
  • Wycieczka do W┼éoch - opowie┼Ť─ç ilustrowana ruchem.
  • Podró┼╝ gondol─ů - utrwalenie pos┼éugiwania si─Ö liczebnikami porzadkowymi w zakrese 1-5.
  • Maska wenecka - praca plastyczna z wykorzystaniem tkanin, cekinów, koronki i piórek.
  • Spacer w okolicy przedszkola - obserwowanie przrody, przypomnienie zasad bezpiecze┼ästwa poruszania si─Ö po drogach.
  • Gry i zabawy stolikowe, uk┼éadanie puzzli, ogl─ůdanie ksi─ů┼╝eczek - rozwijanie zainteresowa┼ä dzieci.
  • Zabawy taneczne - rozwijanie ekspracji ruchowej

************

GRUPA ┼╗Ó┼üTA

1. Le┼Ťne SOS

2. Widzę, słyszę, czuję

3. W krainie lodów

AD3

  • Ogl─ůdanie zdj─Ö─ç i ilustracji przedtawiaj─ůcych zwierzeta polarne, wypowiedzi dzieci na ich temat.
  • Definiowanie poj─Öcia "Kraina polarna" - zaznaczenie na globusie, mapie obszarów polarnych, opowie┼Ťci o wyprawach badawczych - stacje naukowe, odkrywcy.
  • Tworzenie ilustracji do ksi─ů┼╝ki "Kraina polarna" - wydzieranka. Wys┼éuchanie wiersza D. Gellner "Zimowa ksi─ů┼╝ka".
  • Rozwi─ůzywanie zagadek d┼║wi─Ökowych - rozpoznawanie g┼éosów zwierz─ůt i dobieranie obrazków, kartoników z ich nazwami.
  • Urz─ůdzanie w sali "Lodowej krainy" - wykorzystanie elementów dekoracyjnych i prac plastycznych.
  • Zabawa ruchowa "Pingwiny".
  • "Odarpi" - opowiadanie H. Szayerowej. Zapoznanie z lud┼║mi, zwierz─Ötami i klimatem dalekiej pólnocy.
  • "Przygoda na Biegunie" - na podstawie opowiadania T. Wolfa zapoznanie ze sposobem ┼╝ycia pingwinów (wygl─ůd, sposób od┼╝ywiania, poruszania, przystosowania do ┼Ťrodowiska).
  • "Odarpi syn Egigwy" - A. i Cz. Centkiewiczowie. Zapoznanie dzieci z ┼╝yciem na dalekiej pó┼énocy. Napisy do globalnego czytania" foka, mors, Eskimos.
  • Praca plastyczna "Zwierz─Öeta polarne" - malowanie farbami na niebieskim tle.
  • "Jakie to zwierz─Ö?" - zabawa dydaktyczna. Uk┼éadanie obrazka z cz─Ö┼Ťci.
  • Zapoznanie dzieci z wygl─ůdem, od┼╝ywianiem i zwyczajami zwierz─ůt na podstawie utworów "Pingwin" i "Foka" J. Brzechwy.

************

GRUPA NIEBIESKA

1. Same bale w kanawale

2. Lodowa kraina

3. Poznajemy ┼Ťrodki lokomocji

AD1

  • Zbieranie dzieci─Öcych propozycji - co mo┼╝e przyda─ç si─Ö na bal.
  • Tworzenie rysunków.
  • Podzia┼é propozycji na kategorie (zaproszenie, kostiumy, ozdoby kolorowe, konkursy).
  • Zorganizowanie k─ůcika "balowe garderony".
  • Zabawa w kole: baloniki, kó┼éko graniaste.
  • Rozmowa z dzie─çmi na temat balu.
  • Zestaw zabaw ruchowych. Rozwijanie ogólnej aktywnoci ruchowej (obszar zdrowotny).
  • Zabawy dowolne w k─ůcikach zainteresowa┼ä (obszar spo┼éeczny).
  • Przygotowanie balowych kostiumów (obszar techniczny).
  • "Moja maska na bal" - ozdabianie przygotowanych szablonów masek. Wykorzystanie farb, kredek, papieru kolorowego (obszar technicznych).
  • Nauka piosenki "bia┼éy walczyk", "balonik". Instrumentacja piosenki, nauka kroku tanecznego.
  • Bal w przedszkolu - odczuwanie rado┼Ťci maj─ůcego odby─ç si─Ö balu (obszar muzyczny).
  • "Balonowe minki" - malowanie na dmuchanych balonach wyrazów twarzy - wykorzystanie mazaków (obszar plastyczny).
  • Klasyfikowanie przedmiotów (balonów) wg kolorów, wielko┼Ťci na podstawie zabawy dydaktycznej "kolorowe baloniki". Przeliczanie elementów w zakresie 1-7 (obszar matematyczny).
  • Zestaw zabaw ruchowych "Na balu". Rozwijanie ogólnej sprawnoci ruchowej (obszar zdrowotny).
  • Tworzenie ilustracji pt. "W karnawale". Wykorzystanie tre┼Ťci piosenki jako inspiracja do dzia┼éania plastycznego (obszar plastyczny).
  • Bajkowe bale - dzieci znaj─ů i s┼éuchaj─ů tre┼Ťci wybranych bajek dzieci─Öcych.
  • Zabawa tematyczna - "Bal dla lalek" (obszar spo┼éeczny).
  • S┼éuchanie bajki "Kopciuszek" jako nawi─ůzanie do balu wyst─Öpuj─ůcego w literaturze dzieci─Öcej (obszar j─Özykowy).
  • Zabawa muzyczna "Koncert". Próby indywidualnego ┼Ťpiewu poznanych pioenek przedszkolnych.
  • Zabawa ruchowa z balonikami: odbijanie, podawanie do siebie (obszar zdrowotny).
  • "Ach co to byl za bal?" - dzielenie si─Ö wra┼╝eniami z balu, w którym dziecko uczestniczy┼éo (obszar j─Özykowy).
  • Zagadki j─Özykowe. Odgadywanie i prawid┼éowe nazywanie rekwizytów o tematyce karnawa┼éowej. S┼éowne opisywanie wra┼╝e┼ä z balu (obszar j─Özykowy).

GRUPA ZIELONA

1. Zim─ů pomagamy ptakom

2. Kucharka

3. Zielony k─ůcik w przedszkolu

AD1

  • "Ptaki" - praca z obrazkiem. Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: wróbla, go┼é─Öbia, sikorki, wrony i gila. Ró┼╝nicowanie wielko┼Ťci: du┼╝y, ma┼éy.
  • "G┼éodny ptaszek" - s┼éuchanie wiersza D. Gellner. Próba oceny post─Öpowania ptaszka. Rozumienie okre┼Ťle┼ä: w, obok, na.
  • "G┼éodny Ptaszek" - zabawa inscenizacyjna. Udzia┼é w prostej inscenizacji z podzia┼éem na role i z dialogami.
  • "Ptaszek na ga┼é─ůzce" - zabawa z elementami równowagi.
  • "Piórka" - ─çwiczenia oddechowe. Wdra┼╝anie do zachowania prawid┼éowego toru oddechowego.
  • "Szary nasz przyjaciel" - s┼éuchanie wiersza H. ┼üochockiej po┼é─ůczonej z ogl─ůdaniem pokarmu dla ptaków "Ptasie przysmaki". Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w czasie zimy.
  • "Lata ptaszek po ulicy" - zaj─Öcia mozyczno - ruchowe. Nauka piosenki. Prawid┼éowe reagowanie ruchem na zmian─Ö tempa.
  • "Ptaszek szuka sobie pary" - zabawa orientacyjno - porz─ůdkowa.
  • "Którego ptaka brakuje?" - zabawa dydaktyczna. Pos┼éugiwanie si─Ö nazwami ptaków: wróbel, go┼é─ůb, sikorka, wrona i gil. Rozwijanie spostrzegawczo┼Ťci i pami─Öci wzrokowej.
  • "Kolorowe ptaszki" - zaj─Öcia plastyczne. Wyklejanka z plasteliny sylwetek ptaszków. ─ćwiczenie sprawno┼Ťci manualnej palców.
  • "Sroczka" - ilustrowanie ruchem tre┼Ťci wiersza K. S─ůsiadka. Wdra┼╝anie do uwa┼╝nego s┼éuchania i obserwowania.
  • "Domek dla ptaszków" - s┼éuchanie wiersza I. Suchorzewskiej. Poznanie elementów, z których sk┼éada si─Ö karmnik.
  • "Ptasia sto┼éówka" - zabawa dydaktyczna. Ustalanie kolejno┼Ťci wydarze┼ä i u┼╝ywanie okre┼Ťle┼ä: na pocz─ůtku, potem i na koniec. ─ćwiczenia w przeliczaniu w zakresie 5.
  • "Karmnik dla ptaków" - zaj─Öcia plastyczne. Rozwijanie umiej─Ötno┼Ťci uk┼éadania prostych figur geometrycznych z patyczków oraz komponowania obrazka z ró┼╝norodnych elementów.
  • "Ptaki" - rozwi─ůzywanie zagadek J. Wasilewskiej. Wi─ůzanie opisu s┼éownego z obrazkiem.
  • "Ptak" - kolorowanie obrazków konturowych. Wdra┼╝anie do w┼éa┼Ťciwego trzymania kredki. Rozwijanie sprawno┼Ťci manualnej.


Podstawa programowa